Regelvraag 3/25

Tijdens een strokeplaywedstrijd ligt je bal op hole 5 op de fairway, maar tegen het pad aan, waardoor je op het pad moet staan. Je besluit een drop te nemen om het pad te ontwijken. Je bepaalt het dichtstbijzijnde punt zonder belemmering en dropt je bal, die rolt vervolgens net uit de gemarkeerde dropzone. Je hebt hier verder niet veel voordeel van.  Je speelt vervolgens de bal vanaf daar richting de green.

Terwijl je flight genoot zijn bal slaat, realiseer je je jouw fout: je hebt buiten de juiste dropzone gespeeld. Je twijfelt wat nu nog mag, en of je je fout kunt herstellen.

Wat moet je doen volgens de golfregels?

  1. Je mag de fout corrigeren voordat je aan de volgende hole begint en krijgt geen strafslagen.
  2. Je krijgt twee strafslagen voor het spelen van een bal van een verkeerde plaats, maar je mag de fout niet meer herstellen.
  3. Je mag de fout nog corrigeren zolang je je fout zelf opmerkt en geen volgende hole hebt begonnen of de ronde hebt beëindigd, je krijgt wel één strafslag voor het verkeerd droppen.
  4. Je wordt gediskwalificeerd omdat je een bal hebt gespeeld van een verkeerde plaats na een ongeldige drop.